هر چیزی که باید در مورد ترشح بیش از حد بزاق بدانید


هر چیزی که باید در مورد ترشح بیش از حد بزاق بدانید

 

ترشح بیش از حد بزاق زمانی رخ می دهد که فرد بزاق زیادی در دهان خود داشته باشد. این موضوع می تواند به جاری شدن بزاق از دهان نیز منجر شود. بسته به علت بروز چنین شرایطی، ترشح بیش از حد بزاق می تواند دائمی یا گاه به گاه باشد. این موضوع می تواند شرایط موقتی باشد یا اینکه به بیماری مزمنی تبدیل شود. اغلب اوقات، چنین شرایطی باعث ایجاد اضطراب اجتماعی در فرد می شود.

 

ترشح بیش از حد بزاق چیست؟

ترشح بیش از حد بزاق بیماری نیست اما معمولا نشانه ای از بیماری های زمینه ای است. بزاق مایع شفافی است که توسط غدد بزاقی در دهان تولید می شود. این ماده غذا را مرطوب می کند و به بلع کمک خواهد کرد. بزاق در برگیرنده آنزیم هایی است که به هضم کمک می کند. بزاق می تواند زخم را درمان کند و میکروب ها را از دهان حذف نماید و از خشکی دهان پیشگیری کند. این مایع به عنوان سد دفاعی در برابر سموم و محرک ها عمل می کند. به طور متوسط یک فرد سالم حدود 0.75 الی 1.5 لیتر بزاق در طول روز تولید می کند. اوج تولید بزاق زمانی است که فرد چیزی می خورد و کمترین حد تولید آن در طول خواب است. تولید بیش از حد بزاق می تواند مشکلاتی را در خوردن یا صحبت کردن ایجاد نماید. تولید بیش از حد بزاق ممکن است باعث ایجاد اضطراب اجتماعی و کاهش اعتماد به نفس گردد.

 

علل بزاق دهان

علل

تولید بیش از حد بزاق می تواند نتیجه موارد زیر باشد:

– تولید بزاق زیاد در دهان
– ناتوانی در بلع موثر یا پاک کردن بزاق از دهان
– مشکل در بستن دهان

علل تولید بیش از حد بزاق در دهان که به چنین شرایطی منجر می شود در برگیرنده موارد زیر است:

– بیماری صبحگاهی یا حالت تهوع در طول دوران بارداری
– عفونت های گلو یا سینوس ها
– التهاب ، زخم یا درد دهان
– بهداشت نامناسب دهان و دندان
– عفونت های شدید
– درد شدید یا ناگهانی
– شکستگی فک

اشکال در بلع یا پاک کردن بزاق از دهان نیز می تواند به خاطر شرایط زمینه ای همچون سندرم داون، اوتیسم، سکته یا بیماری پارکینسون رخ دهد. علل ناتوانی برای بسته نگه داشتن دهان نیز می تواند در برگیرنده کنترل ضعیف عضلات اطراف دهان باشد. به خاطر داشته باشید که ترشح بیش از حد بزاق می تواند نتیجه شرایط غیر پزشی هم باشد.

 

نشانه ها

نشانه های چنین شرایطی در برگیرنده موارد زیر است:

– لب ترک خورده
– اسیب به پوست اطراف دهان
– عفونت پوست اطراف دهان
بوی بد دهان
– دهیدراسیون
– اختلال در تکلم
– پنومونی
– طعم بد در دهان

ترشح بیش از حد بزاق می تواند عوارض روانی همچون اضطراب اجتماعی را در پی داشته باشد و بر توانایی صحبت کردن و غذا خوردن فرد نیز اثر بگذارد. افرادی که چنین شرایطی را تجربه می کنند ممکن است بزاق، غذا یا مایعات را به درون ریه های خود ببرند و همین امر باعث ایجاد پنومونی ریوی می شود. چنین شرایطی زمانی رخ می دهد که سرفه کردن به درستی انجام نشود.

 

تشخیص

هدف از تشخیص این شرایط بررسی علل زمینه ای و سپس انتخاب بهترین شیوه درمانی برای هر فرد است. تشخیص در چنین شرایطی بسیار مهم است زیرا برخی از علل احتمالی تولید بیش از حد بزاق از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند.

برای تشخیص این شرایط پزشک می تواند بررسی های زیر را انجام دهد:

– بررسی دهان، دندان و پوست اطراف
– کنترل زبان، توانایی بلع و پایداری فک
– مسیرهای بینی
– وضعیت احساسی و هوشیاری
– آب بدن، گرسنگی و موقعیت سر

پزشک اگر لازم بود سایر معیارها را نیز مدنظر قرار می دهد:

– شرایط پزشکی فعلی
– زمانی که این شرایط به وقوع پیوسته است
– مقدار بزاق اضافی که تولید می شود
– دائمی بودن یا نبودن مشکل
– عوارض جانبی این شرایط

بعد از اینکه دلایل موضوع مشخص شد، پزشک می تواند به هنگام انتخاب درمان موارد زیر را مدنظر قرار دهد:

– شدت و عوارض موجود
– سن و وضعیت روحی
– مزمن یا موقتی بودن شرایط موجود
– شرایط نورولوژیکی مرتبط
– احتمال بهبود

 

درمان گیاهی کاهش بزاق دهان

درمان و مدیریت

دست و پنجه نرم کردن با این شرایط به معنای درمان مشکلات زمینه ای است که باعث ایجاد ان شده است. بسته به علت بروز این بیماری، درمان ممکن است در برگیرنده درمان های خاص، استفاده از داروها و درمان های خانگی باشد. در موارد شدید از جراحی استفاده می شود.

درمان:

این موضوع در برگیرنده اصلاح رفتاری و گفتار درمانی است. افرادی که ترشح بیش از حد بزاق را تجربه می کنند ممکن است از کنترل سر و بدن بتوانند بهره ببرند.

داروها:

هدف از دارو درمانی در این شرایط کاهش ترشح بزاق است. داروهای مختلفی بسته به نظر پزشک به کار می رود و هر کدام از آن ها می توانند مزایا و عوارض جانبی خاص خود را داشته باشند.

درمان های خانگی:

نوشیدن آب زیاد می تواند ترشح بزاق را کاهش دهد. مسواک زدن دندان و شستن دهان با دهانشویه نیز می تواند به طور موقت دهان را خشک کند.
موفقیت مدیریت این شرایط می تواند اعتماد به نفس فرد را افزایش دهد.

 

نتیجه گیری

برخی از علل ترشح بیش از حد بزاق ممکن است بدون درمان و با گذشت زمان بهبود پیدا کند. چنین عللی در برگیرنده بارداری، اضطراب و اسیب های خفیف است. سایر علل ممکن است چالش های حادتری را ایجاد نماید.

درمان های خانگی برای تسکین دردهای قاعدگی

درمان های خانگی برای تسکین دردهای قاعدگی

 

زمانی که فرد دوره قاعدگی خود را سپری می کند احساس ناراحتی در اطراف شکم، قسمت های پایین کمر و ران ها عادی است. در طول این دوره، عضلات رحم منقبض می شوند و سپس شل می گردند تا بتوانند خون اضافی را از بدن خارج نمایند. برخی از اوقات گرفتگی هم در فرد دیده می شود که در آن عضلات نیز دخیل هستند. برخی از زنان و دختران ممکن است حالت تهوع، استفراغ، سردرد و اسهال را نیز تجربه نمایند. پزشکان هنوز به طور دقیق نمی دانند چه چیزی باعث ایجاد چنین دردهایی می شود اما برخی از فاکتورهای مرتبط عبارت است از :

– جریان خون شدید
– به دنیا آوردن اولین فرزند
– زیر 20 سال بودن

برای گرفتگی های خفیف تا موقت می توان از درمان های خانگی برای تسکین درد استفاده کرد.

 

برای تسکین سریع درد می توانید موارد زیر را مورد بررسی قرار دهید

استفاده از داروهای بدون نسخه:

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی اصلی ترین داروهای بدون نسخه ضد درد هستند که می توان در چنین شرایطی به کار برد. این داروها در برگیرنده ایبوپروفن، ناپروکسن است.

اعمال گرما:

اعمال گرما بر روی شکم و قسمت پایینی شکم می تواند درد را تسکین ببخشد. یکی از مطالعات انجام شده در سال 2012 نشان می دهد افرادی که به طور مداوم در طول دوران قاعدگی خود درد داشتند و گرمایی را بر روی شکم اعمال کردند، توانستند از شر این درد خلاص شوند.

ماساژ دادن با روغن های ضروری:

ماساژ درمانی برای 20 دقیقه می تواند به کاهش دردهای قاعدگی کمک کند. محققان دریافته اند که استفاده از ماساژ می تواند درد را در این دوران کاهش دهد. شما باید روغن ضروری خود را با روغن حامل رقیق کنید. غلظت مناسبی از این روغن برای ماساژ دادن ضروری است.

داشتن ارگاسم:

با اینکه مطالعات بالینی در مورد تاثیر مستقیم ارگاسم بر روی گرفتگی های قاعدگی وجود ندارد اما برخی از افراد بر این باورند که چنین شرایطی می تواند مفید باشد.

اجتناب از مصرف غذاهای زیر:

در طول دوره قاعدگی بهتر است از خوردن غذاهایی که باعث ایجاد نفخ و احتباس آب در بدن می شود خودداری کنید. برخی از این غذاها عبارتند از :

– غذاهای پرچرب
– الکل
– نوشیدنی های کربوناته
– کافئین
– غذاهای شور

کاهش یا مصرف نکردن این غذاها می تواند گرفتگی و درد موجود در دوران قاعدگی را کاهش دهد. در عوض سعی کنید از زنجبیل یا چای نعناع و آب داغ با لیمو استفاده کنید.

 

درمان های دردهای قاعدگی

گیاهانی که می توانید به رژیم غذایی خود اضافه کنید

این گیاهان خاصیت ضد التهابی دارند و می توانند گرفتگی عضلات و تورم مرتبط با دوران قاعدگی را کاهش دهند:

چای بابونه:

یک هفته قبل از شروع دوره قاعدگی چای بابونه بنوشید.

دانه های رازیانه:

زمانی که دوره قاعدگی تان آغاز شد، 30 میلی گرم عصاره رازیانه را 4 بار در روز برای سه روز مصرف نمایید.

دارچین:

در طول سه روز اول قاعدگی خود 420 میلی گرم کپسول دارچین را دو بار در روز مصرف نمایید

زنجبیل:

اگر به زنجبیل حساسیت ندارید می توانید مقدار کمی از آن را در آب داغ بریزید و مصرف نمایید.

تسکین دردهای قبل از قاعدگی:

کورکومین یکی از مواد طبیعی که در زردچوبه وجود دارد می تواند به تسکین نشانه های پیش از قاعدگی کمک کند.

هشدار:

همیشه مطمئن شوید گیاهان و مکمل هایی که برای این شرایط مورد استفاده قرار می دهید برایتان امن و بی ضرر است.

قبل از هر کاری با یک پزشک متخصص مشورت کنید تا اطمینان حاصل نمایید گیاهانی که مصرف می کنید عوارض جانبی برایتان نخواهد داشت.

 

کاهش سریع درد پریود

رژیم غذایی و ورزش می تواند در طولانی مدت مفید باشد

داشتن یک رژیم غذایی سالم و انجام تمرینات ورزشی می تواند در طولانی مدت در پیشگیری از دردهای عضلانی مفید باشد.

رژیم غذایی:

عموما رژیم غذایی برای کاهش دردهای دوره قاعدگی باید غذاهای فرآوری شده کمتری داشته باشد. این غذاها را امتحان کنید:

– پاپایا
– برنج قهوه ای
گردو، بادام، دانه کدوتنبل
– روغن زیتون
– بروکلی
– مرغ، ماهی، سبزیجات با برگ سبز
دانه کتان

آب:

اگرچه این موضوع به نظر عجیب می رسد اما نوشیدن آب می تواند بدن را از حفظ آب در آن در امان نگه دارد و از بروز نفخ های دردناک در طول قاعدگی پیشگیری کند. آب گرم یا داغ معمولا برای گرفتگی بهتر است زیرا آب داغ جریان خون به پوست را بیشتر می کند و می تواند گرفتگی را بهبود ببخشد. شما می توانید از غذاهای مبتنی بر آب برای افزایش هیدراسیون بدن خود نیز استفاده کنید:

– کاهو
کرفس
– خیار
– هندوانه
– توت ها

کلسیم:

این ماده معدنی می تواند گرفتگی های عضلانی در طول دوره قاعدگی را کاهش دهد. توصیه می شود 1000 میلی گرم کلسیم در روز بین 19 الی 50 سالگی در زنان مصرف شود. غذاهایی که کلسیم بالایی دارند عبارتند از :

– محصولات لبنی
– دانه کنجد
– بادام
– سبزیجاتی با برگ سبز

تمرینات ورزشی:

ایده تمرین ورزشی قبل یا در طول دوره قاعدگی ممکن است برای شما جذاب نباشد. اما تمرین ورزشی باعث آزاد شدن اندورفین شود. تحقیقات انجام شده نشان می دهد تمرینات ورزشی در کاهش دردهای قاعدگی موثر است. تمرینات متوسط همچون پیاده روی می تواند در طول دوره قاعدگی دردهای موجود را کاهش دهد. یوگا نیز تمرین ورزشی مناسبی برای آزاد کردن اندورفین است. اگر موارد بیان شده در این مقاله برایتان مفید نبود و نتوانستید دردهای خود را در دوره قاعدگی کاهش دهید حتما با یک پزشک مشورت نمایید.