چگونه از شر جوش های پر شده از خون خلاص شویم؟

چگونه از شر جوش های پر شده از خون خلاص شویم؟

 

برآمدگی ها و جوش های پر شده از خون معمولا بدین خاطر توسعه پیدا می کنند که فرد یک جوش معمولی را فشار می دهد و می ترکاند.

خوشبختانه روش های زیادی برای درمان آکنه و سایر انواع برآمدگی ها وجود دارد و می توان از بروز برآمدگی های پر شده از خون نیز پیشگیری کرد. بیش از 80 درصد افراد 11 الی 30 ساله برآمدگی و جوش را در برهه ای از زندگی خود تجربه خواهند کرد.

 

علل

جوش های پر شده از خون بعد از اینکه فرد جوش را می ترکاند یا فشار می دهد ایجاد می شود. فشار دادن برآمدگی یا جوش باعث میشود مایع زردرنگ موجود در آن خارج شود. ترومایی که به خاطر فشار دادن ایجاد می شود موجب می گردد رگ های خونی زیر آن بترکد و محل مدنظر با خون پر شود. جوش های معمولی زمانی رخ می دهد که منافذ موجود بر روی پوست با باکتری، عرق یا سایر موارد مسدود شود. آکنه های بسیار شدید ممکن است به خاطر تغییرات هورمونی در افراد ایجاد شود.

 

درمان

بیشتر اوقات جوش های پرشده از خون خود به خود بهبود پیدا می کنند. اگر فردی جوش را قبل از درمان آن بترکاند ممکن است باکتری ها را به سایر بخش های صورت و بدن نیز توسعه دهد.

به همین خاطر باید نواحی که جوش دارند را تمیز نگه دارید و آن ها را دوبار در روز شستشو دهید.

جوش های پر شده از خون که عود می کنند یا به درمان مقاومت می نمایند باید با موارد زیر درمان کرد:

درمان های بدون نسخه:

درمان های بدون نسخه زیادی برای جوش ها وجود دارد که در ادامه برخی از آن ها را با هم مرور می کنیم:

– رتنوئیدهای موضعی: این داروهای مبتنی بر ویتامین A می توانند تولید چربی در پوست را کمتر کنند و از مسدود شدن منافذ جلوگیری نمایند.

– سالیسیلیک اسید: این پماد می تواند سلول های مرده پوست را از بین ببرد. این گزینه بر روی آکنه های بدون التهاب همچون جوش های سر سفید و سرسیاه بهترین عملکرد را دارد.

داروهای تجویزی:

– آنتی بیوتیک ها: معمولا به عنوان قرص در روز مصرف می شوند و می توانند باکتری هایی که باعث ایجاد جوش شده اند را نابود سازند. افراد می توانند به دستور پزشک از پمادها و مایعات آنتی بیوتیکی نیز بر روی پوست استفاده کنند.

– قرص های ضد بارداری: در زنان و نوجوانان، تغییر در سطح هورمون ها می تواند به توسعه آکنه منجر شود.در این شرایط می توان به دستور پزشک از قرص های ضد بارداری استفاده کرد.

فرایندهای پزشکی:

در برخی از شرایط پزشک توصیه می کند افرادی که جوش پر شده از خون شدیدی دارند برخی از فرآیندهای پزشکی را دنبال نمایند. این فرآیندها عبارتند از :

– تخلیه کردن: این کار در برگیرنده تخلیه مایع و سایر باقی مانده های کیست برای کاهش خطر ابتلا به عفونت و کاهش درد و التهاب است. پزشک ممکن است داروهایی را به کیست تزریق کند تا فرآیند درمان را تسریع نماید

– لیزردرمانی: در این شرایط از نور لیزر بر روی پوست برای کاهش یا حذف باکتری های ایجادکننده آکنه از روی پوست استفاده می شود.

 

درمان جوش های پر شده از خون

درمان های خانگی

دارو یا روش های درمانی در بیشتر موارد لازم و ضروری نیستند. بیشتر درمان های خانگی نشانه ها را تسکین می بخشند و فرایند درمان را تسریع می کنند.بیشتر افراد می توانند از درمان های خانگی برای درمان جوش پر شده از مایع استفاده کنند:

از محصولات مرتبط با صورت با احتیاط استفاده کنید:

بیشتر محصولاتی که برای پوست صورت تهیه می شوند باعث تحریک پوست می گردند و موجب بروز آکنه می شوند. این محصولات در برگیرنده محصولات آرایشی دارای چربی و محصولات خوشبو هستند.

همیشه به دنبال شوینده ها، مرطوب کننده ها و کرم های ضد آفتابی باشید که عاری از بو هستند و برای پوست های حساس مفیدند.

تکنیک های اصلی برای حفظ بهداشت:

پوست صورت خود را روی دوبار باآب ولرم و شوینده و صابون ملایم بشویید. بین این شستشوها مطمئن شوید که پوست تمیز و خشک است و موها از روی صورت برداشته شده اند. اگر جوشی روی صورت خود دارید به آن ها دست نزنید.

یخ:

یخی را در حوله تمیز قرار دهید و آن را به مدت 15 دقیقه روی جوش پر شده از خون بگذارید. این درمان درد و تورم را کاهش می دهد.

پماد حاوی روی:

پمادهای موضعی حاوی روی همچون روی اکسید درمان های خانگی محبوبی برای آکنه و جوش های پر شده از خون هستند.

روغن درخت چای:

روغن درخت چای می تواند آکنه خفیف تا متوسط را درمان کند. یکی از مطالعات انجام شده نشان می دهد روغن درخت چای 5 درصد یک روش موثر برای درمان آکنه است.

 

جوش های پر شده از خون

نتیجه گیری

آکنه یکی از شرایطی است که در بیشتر افراد دیده می شود. جوش های پر شده از مایع به خاطر فشار دادن یا ترکاندن جوش های معمولی رخ می دهد و می تواند باعث آزار و اذیت فرد شود. فشار دادن مکرر جوش می تواند به زخمی شدن پوست منجر گردد و باید از انجام اینکار خودداری شود.
اگر جوشی روی صورت دارید از فشار دادن آن پرهیز کنید. اگر آکنه شما شدید و دائمی است یا با نشانه های عفونت همچون موارد زیر همراه است به پزشک مراجعه کنید:

– تب
– چرک
– قرمزی اطراف پوست

خوشبختانه روش های درمانی زیادی برای جوش های پر شده از خون وجود دارد. شما می توانید از درمان های خانگی یا تجویزی استفاده کنید.

بیماری های کشنده و خاموشی که باید بشناسید

بیماری های کشنده و خاموشی که باید بشناسید

 

بیماری های زیادی هستند که در طبقه بندی بیماری های کشنده خاموش قرار می گیرند. این بیماری ها نشانه های هشداردهنده خود را پنهان می کنند. وجود چنین بیماری هایی با نشانه هایی ریزی همراه است که اغلب مورد توجه افراد قرار نمی گیرد. اگر زمان زیاد بگذرد و فرد متوجه نشود که چنین بیماری در خود دارد ممکن است تشخیص و درمان به تعویق بیفتد و فرد جان خود را از دست بدهد. به همین خاطر دانستن و بررسی چنین بیماری هایی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. همیشه یک پزشک خانوادگی داشته باشید و سالانه شرایط جسمی خود را بررسی کنید. در این مقاله قصد داریم چندین مورد از این بیماری ها را با هم مرور کنیم.

 

فشار خون بالا:

فشار خون بالا

زمانی فرد فشار خون بالا خواهد داشت که فشارش 14 روی 9 یا 140 روی 90 و بالاتر از آن باشد. بر اساس مطالعات انجام شده حدود 70 میلیون از بزرگسالان آمریکایی دارای فشار خون بالا هستند. این بیماری اغلب با استرس، سیگار کشیدن، مصرف نمک زیاد، اضطراب، نوشیدن الکل همراه است و به خاطر سبک زندگی بدون حرکت در افراد دیده می شود. سایر فاکتورهایی که به فشار خون بالا منجر می شود در برگیرنده چاقی، فاکتورهای ژنتیکی، استفاده از قرص های ضد بارداری، مسکن ها، بیماری های کلیوی و سایر بیماری هاست.

معمولا فشار خون بالا نشانه قابل توجهی ندارد. در برخی از موارد، ممکن است باعث ایجاد سردرد، تنگی نفس یا خون دماغ شود اما این نشانه ها زمانی رخ می دهد که فشار خون بسیار بالا باشد. اگر چنین شرایطی نادیده گرفته شود ممکن است به بیماری قلبی یا حتی سکته منجر گردد. تنها روش برای شناسایی چنین شرایطی اندازه گیری فشار خون در منزل یا مطب پزشک است. اگر احساس کردید فشارتان بسیار بالاست به پزشک مراجعه کنید. کنترل این شرایط می تواند تاثیر زیادی روی جسمتان داشته باشد.

 

دیابت:

دیابت

دیابت نیز شرایطی است که باید به طور منظم مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد. دو نوع دیابت وجود دارد:

– دیابت نوع 1 که در آن بدن انسولین تولید نمی کند

– دیابت نوع 2 گه در آن بدن قادر نیست انسولین کافی تولید کند یا نمی تواند به درستی از آن استفاده نماید

بر اساس مطالعات انجام شده حدود 387 میلیون نفر در سرتاسر جهان از دیابت رنج می برند و برخی از افراد هم هستند که اصلا نمی دانند به چنین شرایطی مبتلا شده اند.

به همین خاطر است که دیابت به عنوان یک بیماری کشنده و خاموش در نظر گرفته می شود. برخی از نشانه های این بیماری در برگیرنده تشنگی زیاد،گرسنگی، کاهش ناگهانی وزن، ادرار مکرر، خستگی ، کند شدن روند درمان زخم و تاری دید است.

علت دقیق بروز بیماری دیابت مشخص نیست. با اینحال ژنتیک، چاقی، رژیم غذایی ضعیف و کمبود ورزش می تواند نقش مهمی در توسعه این بیماری داشته باشد. اگر دیابت کنترل نشده رها شود می تواند به شرایط حادتری منجر گردد. این شرایط در برگیرنده بیماری قلبی، کلیوی، سکته و از دست دادن بینایی است. اگر خطر ابتلا به دیابت را دارید و متوجه نشانه های رایج آن شدید حتما با یک پزشک مشورت نمایید.

 

بیماری عروق کرونری:

بیماری عروق کرونری

بیماری عروق کرونری یکی از بیماری های رایج قلبی است و به خاطر تجمع پلاک ها در دیواره شریان ها رخ می دهد. تجمع پلاک زیاد باعث تنگ تر شدن شریان ها می شود در طول زمان جریان خون را مسدود می سازد. این موضوع باعث ضعیف تر شدن عضلات قلب و در نهایت نارسایی قلبی منجر می گردد. فاکتور خطر برای چنین شرایطی در برگیرنده چاقی یا اضافه وزن، سابقه خانوادگی، رژیم غذایی ضعیف، سیگار کشیدن و نبود فعالیت فیزیکی است. این بیماری نشانه های سریع از خود بروز نمی دهد و تا زمانی که سکته رخ نداده ممکن است نشانه ای نداشته باشد. پس رژیم غذایی سالم داشته باشید و ورزش کنید.

 

بیماری کبد چرب:

بیماری کبد چرب

بیماری کبد چرب شرایطی است که در آن کبد در تجزیه چربی ها با مشکل مواجه می شود و همین امر باعث تجمع چربی ها در کبد می گردد.

دو نوع کبد چرب وجود دارد که یکی از آن ها الکلی و دیگری غیر الکلی است. همانطور که از نامش پیداست، بیمای کبد چرب الکلی به خاطر مصرف الکل زیاد رخ می دهد. علت دقیق بیماری کبد چرب غیر الکلی مشخص نیست. در طول مراحل اولیه، کبد چرب معمولا نشانه های قابل توجهی از خود بروز نمی دهد. با گذشت زمان تجمع چربی در کبد می تواند باعث التهاب و زخم شود. این شرایط به ایجاد بیماری حادتری منجر می گردد.

 

پوکی استخوان:

پوکی استخوان

پوکی استخوان بیماری است که می تواند استخوان ها را نازک تر و شکننده تر سازد. این بیماری نیز یکی از بیماری های خاموش است زیرا در مراحل اولیه نشانه ای ندارد. فاکتورهای خطر در برگیرنده مونث بودن، قرار گرفتن در مراحل بعد از یائسگی ، رژیم غذایی ضعیف، نبود تمرینات ورزشی، سیگار کشیدن و استفاده از برخی از داروهاست. اگر فکر می کنید در معرض پوکی استخوان قرار دارید با پزشک در مورد این موضوع صحبت کنید.

 

سرطان کولون:

سرطان کولون

سرطان کولون یکی از رایج ترین بیماری هایی است که می تواند بدون بروز نشانه ای پیشرفت کند. شناسایی اولیه و برداشتن تومورهای سرطانی در مراحل اولیه می تواند جان فرد را تا 90 درصد موارد نجات دهد.

اما نکته کلیدی غربالگری های اولیه است. با اینکه سرطان کولون نشانه اولیه ای ندارد اما اگر متوجه یبوست زیاد، اسهال، خون در مدفوع ، گاز غیر عادی، درد شکمی، کاهش وزن شدید حتما با پزشک مشورت نمایید.