هر آنچه که باید در مورد برداشتن معده بدانید

هر آنچه که باید در مورد برداشتن معده بدانید

 

برداشتن معده فرآیند جراحی است که در آن بخشی از معده یا کل آن برداشته می شود. پزشکان این جراحی را به عنوان گزینه درمانی برای سرطان معده پیشنهاد می کنند. این شرایط می تواند دیابت و چاقی را هم درمان کند. بعد از جراحی نحوه هضم و گوارش افراد متفاوت خواهد بود اما هنوز افراد می توانند غذا بخورند و چیزی بیاشامند. ریکاوری از چنین جراحی ممکن است چند وقت طول بکشد و فرد ممکن است به رژیم غذایی جدیدی نیاز داشته باشد.

 

انواع جراحی برداشتن معده

سه روش برای اینکار وجود دارد که عبارتند از :

– برداشتن کامل معده
– برداشتن جزئی معده
– جراحی اسلیو

 

چه زمانی این جراحی توصیه می شود؟

پزشک در صورتی که بیمار شرایط زیر را داشته باشد جراحی برداشتن معده را توصیه می کند:

سرطان معده:

پزشک معمولا این جراحی را برای درمان سرطان معده در افرادی که بیمار هستند توصیه می کند. جراح تا جایی که بتواند بخش های سالم معده را باقی می گذارد. این موضوع به نوع سرطان بستگی خواهد داشت.

موثر بودن این جراحی به مرحله سرطان بستگی دارد. برای به دست آوردن بهترین نتایج، برنامه درمانی باید به همراه شیمی درمانی باشد.

چاقی:

پزشک می تواند از این جراحی برای درمان چاقی استفاده کند اما به خاطر داشته باشید که این گزینه آخرین روشی است که باید به کار گرفته شود. معمولا برای درمان چاقی از روش هایی همچون رژیم غذایی و تمرینات ورزشی استفاده می شود.

دیابت:

بر اساس مطالعات انجام شده جراحی برداشتن معده یا همان گاسترکتومی می تواند نتایج درمانی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 را بهبود ببخشد.

نویسندگان این مطالعه بر این باورند که جراحی بای پس معده و گاسترکتومی اسیلو هر دو در مدیریت دیابت و چاقی موثر هستند.

 

فرآیند

جراح می تواند این فرایند را به دو روش زیر انجام دهد:

– جراحی باز که رایج تر است و در آن جراح معده را به کمک برش در معده بر می دارد.

– جراحی لاپاراسکوپی که در برگیرنده ایجاد برش های کوچکی در این ناحیه است. از آنجایی که این گزینه کم تر تهاجمی است معمولا زمان ریکاوری کوتاه تر و خطر آن کمتر از جراحی باز است.

بعد از اینکه بخش مدنظر معده برداشته شد، سیستم گوارش و معده دوباره بسته می شود.

 

چگونه خود را برای گاسترکتومی آماده کنیم؟

چگونه خود را برای گاسترکتومی آماده کنیم؟

قبل از انجام این فرآیند، فرد باید رژیم غذایی خود را محدود کند و از مصرف برخی از غذاها خودداری نماید. پزشک به فرد توصیه می کند برخی از داروها یا مکمل ها را مصرف نکند. شما باید همیشه از دستورات پزشک تبعیت کنید. قبل از انجام این جراحی پزشک معمولا آزمایش ها و تست های روتین همچون موارد زیر را انجام می دهد:

– ازمایش خون
– آزمایش ادرار
– الکتروکاردیوگرام
– اشعه ایکس از قفسه سینه

در برخی از شرایط ممکن است برای درک بهتر شرایط بیمار از تست های دیگری نیز استفاده شود. این تست ها عبارتند از :

– اندوسکوپی
– سی تی اسکن

 

بعد از جراحی چه انتظاری باید داشته باشیم؟

فرد اغلب می تواند هر غذا یا نوشیدنی که باعث ناراحتی نمی شود را مصرف کند مگر اینکه پرستار یا پزشک او را از اینکار باز دارد. در مورد غذاهایی که می توانید مصرف کنید و غذاهایی که قادر به مصرف آن ها نیستید با پزشک مشورت نمایید. اگر غذایی باعث ایجاد مشکل شد مصرف آن را قطع کنید.

برای ریکاوری بهتر و سریع تر می توانید نکات زیر را مدنظر داشته باشید:

تمرینات ورزشی: سعی کنید حتی در رختخواب هم حرکت کنید. اینکار مانع از لخته شدن خون و ضعیف شدن عضلات می شود. پاهای خود را بچرخانید، آن ها را بکشید و برای افزایش جریان خون سعی کنید انگشتان پا را حرکت دهید.

تنفس عمیق: خوابیدن در رختخواب برای مدت زمان طولانی می تواند به پنومونی منجر شود. تنفس عمیق و تکنیک های آن از بروز چنین شرایطی پیشگیری می کند.

کنترل درد: سطح درد خود را با پزشک در میان بگذارید. مدیریت درد به فرد کمک می کند سریع تر به فعالیت های روزمره خود باز گردد.

از انجام برخی از فعالیت ها خودداری کنید: مقدار حمام کردن و شنا کردن، برداشتن اجسام سنگین و رانندگی را برای یک دوره معین محدود کنید.

 

زندگی پس از جراحی گاسترکتومی

زندگی پس از جراحی

بعد از جراحی، فرد اغلب باید رژیم غذایی خود را تغییر دهد زیرا معده کوچک تر شده و ممکن است نتواند هر غذایی را تحمل کند. بیشتر افراد معمولا بعد از جراحی غذای کمتری می خورند و زودتر سیر می شوند. در مورد غذاهایی که باید بخورید و غذاهایی که نباید مصرف نمایید با پزشک مشورت کنید. برخی از افراد بعد از جراحی ممکن است با کمبود مواد مغذی روبرو شوند. این افراد باید سطح مواد مغذی زیر را بررسی نمایند:

– ویتامین B12
– آهن
– فولات
– کلسیم
– ویتامین دی
– کلسیم

 

عوارض جراحی

بر اساس مطالعات انجام شده بیش از 75 درصد افرادی که گاسترکتومی کلی و جزئی داشته اند غذا به سرعت وارد روده می شود. سایر عوارض عبارت است از :

– رفلاکس اسید معده به مری
– حالت تهوع
– یبوست
– اسهال
– سوء هاضمه
– درد شکمی

فرد ممکن است در جذب مواد مغذی با مشکل روبرو شود. این شرایط می تواند به کم خونی،کمبود ویتامین دی، کاهش وزن و سایر شرایط منجر شود. قبل از اینکه جراحی معده را انتخاب کنید با پزشک خود در مورد مزایا و مضراتی که این جراحی دارد مشورت نمایید

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.