چرا بعد از خوردن غذا، قلب دچار تپش می شود؟

چرا بعد از خوردن غذا، قلب دچار تپش می شود؟

 

تپش قلب زمانی رخ می دهد که قلب شروع به ضربان سریع می کند و در این شرایط صدای آن در قفسه سینه، گردن یا گلو احساس می شود. این شرایط باعث می شود فرد احساس اضطراب کند و دچار تنگی نفس شود. اگر فردی بعد از خوردن مواد غذایی دچار افزایش ضربان قلب شود، غذا یا نوشیدنی که مصرف می کند ممکن است مسئول بروز چنین شرایطی باشد. برخی از اوقات رژیم غذایی می تواند باعث ایجاد چنین تپش هایی شود. در این مقاله قصد داریم به همین موضوع بپردازیم و ببینیم چرا افراد بعد از غذا خوردن دچار تپش قلب می شوند.

 

چه چیزی باعث ایجاد تپش قلب بعد از غذا خوردن می شود؟

نوشیدنی ها و غذاهایی که فرد مصرف می کند می تواند به تپش قلب منجر شود. برخی از علل احتمالی عبارت است از :

استفاده از الکل:

الکل یکی از علل رایج تپش قلب یا افزایش ضربان قلب است. محققان دریافته اند که الکل می تواند ضربان قلب را در افرادی که بیماری آریتمی قلبی دارند افزایش دهد. این تحریک در افرادی که فیبریلاسیون دهلیزی دارند بسیار مشهودتر است. این گزینه جزو شرایطی است که باعث می شود بخش بالای قلب دچار برخی از مشکلات گردد. هنوز پزشکان مطمئن نیستند چه چیزی باعث این ارتباط می شود اما ان ها به خوبی می دانند که برخی از افراد بیشتر از سایرین در معرض اسیب هستند.

کافئین:

کافئین نیز گزینه دیگری است که می تواند ضربان قلب افراد را افزایش دهد. کافئین در مواد زیر موجود است:

– قهوه
– نوشیدنی های مبتنی بر اسپرسو
– نوشابه
– چای
– شکلات
– برخی از نوشیدنی های انرژی زا

با اینحال یکی از مطالعات انجام شده در سال 2016 نشان می دهد ارتباطی بین کافئین و تپش نامنظم قلب وجود ندارد.

واکنش های فردی:

افراد ممکن است به غذاها یا نوشیدنی های خاصی واکنش داشته باشند و این امر باعث بروز نشانه های متعددی می شود. این نشانه ها می تواند در برگیرنده ضربان قلب و افزایش آن باشد. پزشک اغلب توصیه می کند بعد از مصرف غذاها نشانه های خود را بررسی کنید تا ببینید چه ماده غذایی یا نوشیدنی باعث تحریک نشانه های شما می شود. این کار به شما کمک می کند برخی از این غذاها را از رژیم غذایی خود حذف کنید یا کمتر نمایید.

داروهای اسم، دیابت و سایر شرایط:

افراد باید همه داروهایی که مصرف می کنند را مورد بررسی قرار دهند. برخی از داروها می توانند ضربان قلب را افزایش دهند. افرادی که دیابت دارند ممکن است از انسولین برای مدیریت سطح قند خون خود استفاده کنند. اگر سطح قند خون این افراد بعد از غذا خوردن پایین بیاید ممکن است ضربان قلب را تجربه کنند.

مکمل ها:

برخی از افراد ممکن است از مکمل های رژیمی غذایی قبل و بعد از غذا استفاده نمایند و همین امر بر روی ضربان قلبشان اثر می گذارد. نمونه مکمل های غذایی که می تواند بر روی ضربان قلب اثر بگذارد را در ادامه مشاهده می کنید:

– جینسینگ
– سنبل الطیب

سیگار کشیدن:

برخی از افراد قبل یا بعد از غذا سیگار می کشند. همین امر می تواند ضربان قلب را بیشتر کند.

 

علل ضربان قبل بعد از دراز کشیدن

علل ضربان قبل بعد از دراز کشیدن

رایج ترین علل ضربان قلب و افزایش آن که به مواد غذایی و نوشیدنی خاصی مرتبط نیست عبارت است از :

– اضطراب
– فشار خون پایین
– سطح قند خون پایین
– بیماری های تیروئیدی

در طول بارداری:

برخی از افرادی که باردار هستند زمانی که دراز می کشند ، ضربان قلبشان افزایش پیدا می کند. این موضوع بدین خاطر است که جنین فشاری بر روی رگ های خونی بزرگ وارد می کند و همین امر موجب می شود قلب خون را سریع تر و سخت تر پمپ کند. با پیشرفت بارداری می توان بر روی یک سمت دراز کشید.

 

درمان ها و روش های پیشگیری

پزشک در ابتدا علت دقیق این شرایط را شناسایی می کند. اگر او به این نتیجه برسد که تپش قلب به خاطر مصرف مواد غذایی یا نوشیدنی هاست، ممکن است از شما بخواهد این مواد را محدود کنید. سایر روش ها برای کاهش تپش قلب عبارت است از :

– ترک سیگار

– نوشیدن مایعات زیاد

– نگه داشتن سطح قند خون در مقدار متعادل

– استفاده از روش های موجود برای کاهش استرس و اضطراب همچون ورزش کردن یا شرکت در تمرینات یوگا

افراد نباید خودسرانه داروهایی که باعث ایجاد تپش قلب شده را متوقف کنند. در این شرایط بهتر است با پزشک خود تماس بگیرید و با او مشورت کنید.

درمان های پزشکی:

پزشک می تواند از درمان های پزشکی برای کاهش تپش قلب استفاده کند. در برخی از شرایط او از داروهایی به نام مسدودکننده های بتا استفاده می نماید.

 

تپش بعد از غذا

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

افراد نباید تپش قلب را نادیده بگیرند. این موضوع از اهمیت زیادی دارد. اگر به طور مکرر چنین شرایطی را تجربه می کنید حتما با پزشک مشورت نمایید. برای نشانه های زیر بهتر است با پزشک مشورت کنید:

– درد یا سفتی در قفسه سینه
– مشکل در تنفس
– سرگیجه
– احساس ضعف یا غش

نتیجه:

ضربان قلب و تپش آن می تواند جزو نشانه های نگران کننده برای برخی از افراد باشد. علل رژیمی غذایی زیادی برای این شرایط وجود دارد. سایر علل در برگیرنده اضطراب، سیگار کشیدن و مصرف برخی از داروهاست. اگر فردی بعد از غذا خوردن یا دراز کشیدن دچار تپش می شود باید به سراغ پزشک برود تا مطمئن شود نشانه هایش به خاطر مشکل خاصی نیست.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.